Het Motivatie Magazijn - The Diet Project

Dag 334: hoe stop je overeten?

Veel van de onderwerpen van mijn blog en tegenwoordig ook vlog ( wie had dat kunnen denken ) komen rechtstreeks uit mijn hart.

Ik ben zoals dat heet een open boek.

Waar ik tegenaan loop daarin ben ik vast niet de enige. Met de hoop dat als iets voor mij werkt dan werkt het misschien ook voor jou.

Het onderwerp van vandaag is er één die ik niet alleen zelf heb ervaren maar die ik ook vanuit mijn klanten regelmatig te horen krijg.

Herken jij dit?

Zoveel eten dat je helemaal vol zit dat het helemaal niet lekker voelt. Overvol, kramp en een algeheel buhh gevoel. En ook al weet je dat. De volgende keer eet je weer net zoveel.

Waarom doen we dit?

En waarom leren we niet?

Wat natuurlijk gelijk een paar boeiende vragen zijn, omdat we hopelijk ondertussen met zijn allen op het linkerpad lopen. Het is het pad van ontdekken en leren.

De vraag die je jezelf dus moet stellen is:

Waarom overeet ik me keer op keer?

En het antwoord kan alleen maar jouw antwoord zijn. (Er zijn namelijk wel 20 redenen om je te overeten)

Ik kan je wel vertellen hoe ik niet meer in de valkuil van overeten trap:

  • Geef heel veel aandacht aan je vervelende gevoel en maak een connectie met het eten wat ervoor aan vooraf ging.

” als ik drie gangen eet voel ik me achteraf altijd te vol en rot “.

Maak vanuit dit vervelende gevoel gelijk een actieplan voor de volgende keer dat je bijvoorbeeld weer uit eten gaat.

Maak op het moment dat je supervol en rot voelt een afspraak met jezelf!

Kies bijvoorbeeld uit de volgende opties.

  • De volgende keer neem ik van alles de helft.
  • De volgende keer bestel ik geen extra friet of brood erbij.
  • De volgende keer neem ik alleen een voor en nagerecht.
  • Verzin zelf iets.

Het belangrijkste is dat je iets (en dat hoeft niet iets groots te zijn) anders doet dan de vorige keer en dat je vervolgens na dat eten weer contact maakt met je lichaam. Wat veel moeilijker is omdat pijn nu eenmaal veel herkenbaarder is dan een ok goed gevuld gevoel zonder vol te zitten.

Koppel hierna ook weer het gevoel aan het eten wat er aan vooraf ging.

” als ik dit en dat doe, dan voel ik me beter”

Herhaal dit keer op keer.

Oefening baart kunst, en dan komt er een moment dat je uit eten gaat en een bord langs ziet komen met daarop zo een homp saté en een berg friet en veel te veel saus. In plaats van mmmmm lekker saté zie een bordje buikkramp langskomen.

En dat je dan stiekem een frietje door de pindasaus van je buurvrouw heen haalt… dat is dan extra lekker.

Xjo en gelukkig staat kerst voor de deur, een mooie gelegenheid om te testen hoe je je voelt als je minder eet.

Of denk je nu ” dat is toch niet gezellig “…

En dat is in je bed liggen met buikpijn en schuld natuurlijk wél.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 × 4 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.