Het Motivatie Magazijn - The Diet Project

dag 150: Nieuwe gewoontedoelen.

Laatst toen ik de gewoontedoelen van de voorgaande maanden aan het opschrijven was viel het me op dat deze alleen gaan over HOE ik eet.

Gewoontes die zijn blijven hangen. (of waarmee ik nog druk bezig ben)

  • water drinken
  • niet staand eten
  • 10.000 stappen per dag maken
  • langzamer eten (eerst je mond leegeten voordat je de volgende hap neemt).. Bedankt Pa en Ma voor het verkeerde voorbeeld.
  • geen Candarel toevoegen aan mijn eten.

En wat cool is, ik ben tot nu toe 5 kilo afgevallen zoals ik dat ook heb bedacht aan het begin van het jaar. 12 maanden, 12 kilo en daarna nooit meer aan de lijn.

(En deze ochtend was ik zo blij! Na Ibiza en nog wat feestjes her en der…Niet aangekomen.!!!!)

Maar nu de tweede helft van dit project in zicht komt is het een goed idee om nu inhoudelijk de aanpassingen te doen. Fase 2 wat eet ik wel, wat eet ik niet.

En omdat ik dingen graag simpel hou. Stel ik de volgende vragen:

1. Hoe komt het dat ik in de loop van mijn leven altijd aan de lijn bent?

2. Hoe komt het dat ik wat zwaarder bent geworden? Waarom weeg ik nu wat ik weegt.

Op vraag 1 weet ik ondertussen het antwoord.

Ik was altijd aan de lijn omdat het nooit écht duidelijk was wat mijn doel was. Dunner…. is wel een heel vaag begrip.  Lichter…. ja duh, maar tot hoeveel dan, en hoe voel je je dan. Of wel een getal noemen, maar dat was dan zo een onwerkelijk doel in zo een korte tijd dat ik van te voren al wist dat dat me niet ging lukken. ( recept voor mislukkig )

Mooier… tja dat is een race tegen de klok en is ook niet heel specifiek. En natuurlijk omdat ik de rechterpad gedachte had. Even aan de lijn… en daarna weer normaal. Maar ja, als jouw normaal niet helemaal normaal is dan eet je snel weer van je lichtere gewicht af.

inzicht: lijnen doe je levenslang, maar patronen en gewoontes veranderen kan lukken in een kortere tijd (nee, ehh niet in een week).

Vraag 2 tja…

Van huis uit ben ik de dochter van een groentenboer, ik heb dus altijd gezond gegeten en eigenlijk ben ik ook geen chips en snoep kind geweest. Maar waarom dan wel? Mijn valkuilen zijn ( ja, mijn eetpad is een soort van pukkelpiste alleen dan vol gaten)

  1. Ik eet veel ( grote porties)
  2. Ik eet snel ( dus ik neem niet de tijd om naar mijn lijf te luisteren, of ik vol zit )
  3. Ik hou van zoet
  4. Ik heb altijd trek en wil dus altijd eten.
  5. Ik hou van koken voor mijn liefjes en de meeste ” recepten “beginnen met Zaanse Mayo. ( waarvan ik dan graag de restjes eet )
  6. Restjes… ik hou niet van weggooien dus is er altijd een restje.
  7. Ik vier het leven graag en vaak met een wijntje ( rood, wit, rosé, cava, prosecco, champagne)

En dit is het topje van de eetberg… Er komen er vast nog meer langs de komende maanden.

Laten we eens kijken op welke punten ik invloed heb, en dan nadenken of het iets is wat ik WIL veranderen. De A in smart. Is het Acceptabel dat ik een aanpassing ga doen die ik DE REST VAN MIJN LEVEN wil doen. Ik hoor je slikken! “de rest van mijn leven” …. Ja, de rest van je leven. En daarbij in ogenschouw nemende dat de uitzondering de regel bevestigd, maar ja, dan moet het wel eerst een regel worden.

Ok, de doelen voor Juni. ( en dus de rest van mijn leven ) auw!

  1. Voor de rest van mijn leven: 1 bord opscheppen.
  2. Voor de rest van mijn leven: Alleen een toetje bij feesten en partijen. (ik voel al wat weerstand terwijl ik dit opschrijf) Ik maak hiervan, maximaal 2x in de week een toetje. (inclusief feesten en partijen)
  3. Voor de rest van mijn leven: wat je ook als tussendoortje eet. Altijd 1! Dus 1 cracker, 1 appel, 1 dadel. (weet je nog… het Doe Maar lied, nee geef mij er dan maar 1…)

Uitdaging: Ga de bovenstaande opdracht zelf eens doen en voel eens wat het met je doet.

Ik vind dit dus écht heel grappig, ik staar naar mijn beeldscherm en bedenk van alles… en het enige wat ik mijn hoofd hoor zeggen is .. Nee, écht niet. Doe normaal. Weet je het zeker? Dat ga je toch niet volhouden…

En nu ik het teruglees blijkt dat het nog steeds geen écht inhoudelijke doelen zijn. Ik heb waarschijnlijk moeite met definitief iets te schrappen mijn boodschappenlijstje. Maar ik moet dan ook zeggen dat ik geen dropverslaving heb, of een chocolade tik. Anders was het makkelijk. En ach… eet maar eens 1 M&M dat is bijna onmogelijk.

Ik laat het even bij het bovenstaande, om een gewoonte te benoemen die je levenslang wilt doen, daar mag je best even goed over nadenken.

X jo

Ps. Wil jij als je van mijn blog geniet deze misschien delen met andere levenslange diëter. Samen gaan wij een nieuwe stroming in dieetland neerzetten.

Niet snel maar langzaam, niet tijdelijk maar voor altijd, van ontvredenheid naar tevredenheid over je lijf!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 + zes =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.